Florida it was great!

28 april 2018

Terug in ons Belgenlandje na een lange reisdag en korte nacht (met iets meer slaap dan op de heenvlucht) en het is wennen aan ons huis, de omgeving (alles de helft kleiner) en de temperatuur (de helft kouder)! De 25 dagen zijn omgevlogen, ook voor Maithe die graag nog wat wou blijven, maar onze portemonnee niet ;-).

De hoogtepunten waren natuurlijk Orlando en Miami, maar we zijn ook blij dat we Key West gedaan hebben en onze laatste stop aan de Westkust. Het was onze eerste reis naar de USA en ons programma was zeker doenbaar, wel met twee 'rustdagen' te nemen. De eerste rustdag na drie volle dagen Disney World en de tweede bijna op het einde van onze reis waren welgekomen, omdat we meestal een 6-tal uren per dag of meer van 'huis' waren en toch redelijk wat gewandeld hebben, hoewel er in Amerika ook veel met de wagen gedaan wordt. Een huurauto voor de volledige periode was dan ook een must, om naar de supermarkt te gaan (voor lunchpakket of avondeten op sommige dagen) of gewoon om 's avonds op restaurant te gaan, wandelpaden zijn er niet echt en buiten in Miami is het openbaar vervoer er niet zo goed geregeld.

De pretparken die we in Orlando gedaan hebben, waren zeker te doen met onze vierjarige dochter, ze mocht al op heel wat attracties, alleen of met ons erbij. Ze vond de meeste ook wel leuk, maar naar haar smaak te traag en te kort van duur! Op dit gebied is de Efteling zeker evenwaardig en een pak minder wachttijd. Het regelen van de fastpasses is zoals eerder gezegd dan ook een must, net als het op voorhand vastleggen van het dagprogramma en de zestal attracties die je zeker wil doen alsook de parade/show die je wil zien, ook voor Seaworld en Bush Gardens. Weinig ruimte voor improvisatie dus bij de pretparken (daar zijn ze ook te duur voor), maar de rest van de vakantiedagen was er gelukkig wel meer flexibiliteit in het programma mogelijk en was de Lonely Planet reisgids die we meegenomen hadden een goede hulp alsook de gps met Amerikaanse kaarten die we op voorhand gekocht hadden. Het meenemen van een buggy vonden wij ook een must, want je wandelt al snel wat kilometers en dit in de warmte (slechts 1 dag regen gehad en steeds temperaturen boven de 25°). Bovendien kan de buggy ook dienen als extra bergruimte voor rugzak of shoppingtassen en is het even aan de kant zetten van de 'stroller' zeker in Disney World geen enkel probleem.

Miami was zeker ook de moeite, na tien dagen Orlando waren we wel gewoon aan de grootte van de wegen, auto's, winkels enz., maar Miami's wolkenkrabbers verbaasden ons toch nog, alsook de nog meer multicilturele sfeer van deze stad. Zeker een aanrader, maar de vier volle dagen daar waren eenoeg om de highlights van de stad te zien en ook omdat er minder voor kleine kinderen is, wel voldoende parken met een speeltuintje en natuurlijk het strand, maar dat kan ons maximum een uurtje of twee bekoren.

Key West en Bradenton waren al de moeite voor de heenrit alleen (eerste over de vele eilandjes en de andere door de Everglades), Key West heb je op twee dagen wel gezien en Bradenton is vooral goed gelegen om wat tijd door te brengen aan de mooie Westkust van Florida. We hadden daar ook een erg mooi appartementje (Shorewalk Vacation Villas) dat wel wat rust gaf op het einde van de vakantie. De geplande vijf verschillende accommodaties waren er door de overboeking van de villa immers zes geworden en het vele in- en uitpakken en de reisdagen vragen ook wat energie. Gelukkig paste Maithe zich zonder problemen aan aan de verschillende kamers en wat ze erg leuk vond, de verschillende zwembaden! De villa was voor ons wat groot, we hebben enkel de benedenverdieping gebruikt, maar als je met meerderen gaat zeker de moeite om te overwegen, omdat een hotelkamer snel te klein is en vaak zonder aparte kamer of terras, waardoor het moeilijk was om Maithe op tijd in haar bed te krijgen. Bovendien konden we dan ook af en toe zelf koken om wat afwisseling te krijgen van de burgers en french fries. Gaan eten is zeker ook te doen met kleine kinderen, Amerikanen zijn sowieso erg vriendelijk (vonden Maithe altijd 'so cute'!) en er is steeds een kindermenu of aangepaste maaltijd mogelijk. Maar met een man die geen kaas eet en een dochter die geen frieten eet zijn de mogelijkheden toch beperkt ;-) De prijzen in de restaurants en winkels zijn te vergelijken met hier, zeker met de goede wisselkoers van de dollar, denk er wel aan dat er vaak nog tax bijgeteld wordt aan de kassa en dat fooien gemeengoed zijn en je in restaurants minimum 15% extra moet tellen. Ons budget was er dan ook op een paar penny's en dime's helemaal door op dag 25, maar we hadden geen dag ervan willen missen! En dankzij deze blog en de vele vakantiefoto's kunnen we er hopelijk nog lang van nagenieten en hebben jullie ook iets gehad aan het lezen ervan!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl